W ostatnim wpisie przygotowałam dla Was poradnik o tym, w jaki sposób można wspierać restauracje – zobacz. Dzisiejszy wpis kieruję do restauratorów – jak możecie przyciągnąć gości do restauracji w czasach „na wynos”?
We wpisie znajdziecie porady, dzięki którym możecie zachęcić, a nie zniechęcić potencjalnego gościa do zamówienia teraz czegoś pysznego od Was. W zasadzie to macie na tacy podane działania marketingowe, za które często trzeba zapłacić agencji albo dowiedzieć się o nich na szkoleniach.
Wielokrotnie pomagałam z dobrego serca i sympatii do danej restauracji, co mogą usprawnić, jak mogą działać w social mediach, dlaczego warto mieć Instagram. Dziś mam rady dla Was wszystkich!
#wspieramgastro
Jeśli uznacie ten wpis za POMOCNY udostępnijcie go dalej!
Szykując mój przewodnik kulinarny byłam w szoku, jak wielu restauratorów nie ma na swoich stronach opisu działalności restauracji czy nawet podstawowych informacji o lokalizacji. W tych trudnych czasach użytkownicy mojej grupy „gdzie jeść w Trójmieście„ również narzekali, że brakuje tych informacji. Postanowiłam przygotować dla Was poradnik, co możecie zrobić, aby przyciągnąć i zachęcić klienta do złożenia zamówienia.
Garść porad dla gastro podesłała Paka dla Zwierzaka, która współpracuje z trójmiejską gastronomią.
Spis treści
Jak przyciągnąć klienta do restauracji w czasach „na wynos”?
Uzupełnij podstawowe dane w zakładce informacje na fb
Tu musisz mieć wpisany dokładny adres, godziny otwarcia, numer telefonu oraz podać odnośnik do strony www restauracji, jeśli taką posiadasz i email. Jeśli linkujesz do własnej stronki to sprawdź, czy na pewno link działa. Zachęcam do tworzenia stron www choćby miało być tam tylko menu, bo wciąż sporo moich znajomych szuka menu tylko po nazwie restauracji w google i nie wchodzą na fb.
Zakładka więcej informacji na fb
Tu dopisz opis restauracji! Kilka zdań o tym, jaką kuchnię serwujesz, jaki macie koncept, coś co Was wyróżni wśród haseł „jesteśmy restauracją serwującą polską kuchnię”, „podajemy włoską pizzę”, „u nas kupisz dobrą kawę i ciacho”. Możesz wyjaśnić skąd pochodzi nazwa restauracji.
Wystrzegaj się tekstów w stylu „najlepsza restauracja w Gdańsku”… Chyba, że masz na to dowody :). Nikt nie lubi chwalipięt. Nie naciągaj!
Dopisz tu teraz czy oferujecie dowóz i wynosy!
Logo i zdjęcie w tle na fb
Ustal obrazek profilowy, czyli Wasze logo – niech to będzie coś na tyle charakterystycznego, że zawsze będzie się kojarzyć z Wami. Jeśli dodasz logo z napisem to sprawdź po ustawieniu, czy na pewno da się go przeczytać… Jeśli nie to nie ma sensu, dodaj zdjęcie jedzenia lub wnętrze lokalu.
Jeśli chodzi o zdjęcie w tle to wrzuć tam coś pysznego. Może to być kolaż zdjęć albo jakaś grafika. Pamietaj, że to pierwsze zdjęcie, które ktoś widzi wchodząc na Wasz profil. Jemy oczami!
Menu na fb
Nie ma nic gorszego niż poszukiwanie menu restauracji np. wśród gąszczy innych zdjęć. Podepnij taką zakładkę MENU. Wrzuć tam menu z cenami! Jeszcze gorzej jak jest menu bez cen… Jak wchodzisz do sklepu to też chcesz znać cenę, nie? Nie ukrywajcie cen napojów!!!
Dodatkowo wrzuć menu w post i przypnij go na górze, aby zawsze było widoczne. Czasami z apki fb na telefonie nie wyświetla się zakładka menu, więc dobrze mieć je też na górze postów.
Ja lubię menu na jednym zdjęciu – grafice, bo to jest wygodne. Staraj się skrócić grafikę by przeklikami nie zniechęcić leniuszków inernetowych.
Publikuj posty na fb ze zdjęciami
Pokaż nam, jak wyglądają Wasze dania, jak wygląda dzisiejszy lunch, co tam u Was na kuchni się dzieje, pokażcie swoje twarze! Nie musicie pisać elaboratów, piszcie od serca, może macie tam u siebie kogoś kreatywnego, kogoś z jajem albo estetkę. Nie oddawajcie na wyłączność fb agencji. Ich pomoc jest nieoceniona, ale będąc tu i teraz możesz szybko zrobić fotkę telefonem i pokazać, że machnęliście dzisiaj fajnego steka, bo dostaliście dobry kawałek mięsa, albo wena Was poniosła i wleciał serniczek do kupienia w całości lub na kawałki. Zdjęcia zza kulis zawsze cieszą się ogromną popularnością.
Najlepiej publikować posty co drugi dzień, żeby mieć większy zasięg! Lunche codziennie możesz pokazywać na stories i relacjach na fb. Podtrzymuj kontakt z potencjalnymi klientami. Odpowiadaj na zapytania lub chociaż zostaw komentarz, że po szczegóły ktoś może zadzwonić do Was.
Wiele restauracji mówiło mi, że my nie mamy na to czasu. No okej! Ale kelnerka, której płacicie teraz pensję, a nie ma gości na stole może się w tym świetnie sprawdzić! Młodzi ludzie mają do tego dryg! I dobre oko do zdjęć :). Pewnie teraz narażę się kelnerom, ale słuchajcie pamiętajcie, że nikt Was zmusić do tego nie może, chyba że dopisze na umowie ;).
Nie kupuj zdjęć na stockach! Serio wiemy jak wygląda sernik oreo czy cheeseburger, ale my chcemy zobaczyć TEGO Waszego! Tego, którego chcę kupić u Was!!! Jeśli nie chcesz publikować zdjęć z telefonu z jakichś powodów to zainwestuj wtedy w sesje (chcesz to Ci machnę nawet).
Nie bójcie i nie wstydźcie się pisać z prośbami o wsparcie! Jeśli jest bardzo źle mówcie o tym. Oczywiście są ludzie, którzy chętnie wbiją szpileczkę albo się uśmiechną, ale wierzę, że choćby na naszej grupie znajdzie się wiele osób chętnych do pomocy!
WYNOSY i DOWOZY
Informujcie na bieżąco zawsze jeśli wprowadzacie zmiany. Wystartowaliście już w wynosami? Piszcie o tym! Szykujecie się na dowozy? Informujcie! Budujcie napięcie. Macie jedno i drugie? Super to teraz tylko dajcie znać DOKĄD dowozicie i ZA ILE! Piszcie też skąd można u Was zamawiać oprócz bezpośredniego kontaktu. Czasami restauracje same nie dowożą do danego miejsca, a aplikacje to robią!
Jeśli robicie bezkontaktowe dowozy pochwalcie się tym! To też cenna informacja dla osób na kwarantnnie. Jeśli można płacić Was tylko gotówką to uprzedź o tym. Używacie eko pojemników na wynos pokażcie to i bądźcie dumni!
Udostępniaj zdjęcia i opinie gości
To taka darmowa reklama, kiedy gość publicznie Cię oznaczy i pokaże jedzenie na zdjęciu. Udostępnij to! Na pewno i klient będzie zadowolony, że jego zdjęcie się u Was znalazło i kolejne osoby zainteresują się tym, że pokazujecie nie tylko swoje zdjęcia. Napisał ktoś do Was prywatną wiadomość z pochwałami? Zapytaj, czy możesz to udostępnić publicznie np. bez podawania danych klienta. Odpowiadaj na mniej przychylne komentarze czy recenzje, weź je do serca albo olej i rób swoje, ale zawsze warto zareagować.
Ustaw autoresponder na fb
Jeśli nie masz nikogo z obsługi kto może śledzić na bieżąco fb to ustaw autoresponder. Młodsze pokolenia w ten sposób się komuikują i mogą pytać, czy na pewno jeszcze dziś macie schabowego, a czy jutro będzie też dostępna ta słynna zupa Wasza. Nikt nie będzie niezadowolony, kiedy napiszecie, że pracujecie teraz ciężko i odpowiecie w wolnej chwili, ale można do Was też zawsze zadzwonić.
Załóż profil restauracji na Instagramie
Coraz więcej osób korzysta z tej platformy, więc naprawdę musisz tam być. Załóż konto, wrzuć choćby 3 zdjęcia, ale bądź tam po prostu. Dlaczego? Goście będą mogli tagować Twoją restaurację, a zdjęcia Twoich dań zawsze będą wtedy przypięte do Twojego profilu. Wrzuć czasem coś na stories – to 24 godzinne relacje. Jeśli ktoś Cię tak oznaczy również to możesz opublikować u siebie na 24 godziny. Poobserwuj restauracje, które już tak działają. Obserwuj swoich gości, jeśli mają konta publiczne.
Współpracuj i wspieraj ekipę z branży
Polecaj swoich sąsiadów i miejsca znajomych z branży. Może Ty jesteś dobry w mięso, a oni w ciasto i warto o tym wspomnieć? Może zrobicie coś razem? Obustronne korzyści to chociażby taka mała promocja Twojego lokalu na fanpagu drugiej restauracji.
Reaguj na wydarzenia w Polsce i na świecie
Część osób Cię znienawidzi, ale spora część pokocha i może specjalnie, dlatego właśnie u Was coś kupi? Pokażcie, że jesteście na czasie i świadomym miejscem.
Dopisz się do naszej grupy na fb „Gdzie jeść w Trójmieście”
I sprawdź, co dzieje się na trójmiejskiej gastronomii, kogo polecają osoby z grupy, a może było coś tam o Twojej restauracji? Jest nas tam już prawie 9 tysięcy!!! Pamiętaj, że reklama jest zakazana na grupie. ALE! Zrobiłam wyjątek i w jednym wpisie można się reklamować ze względu na obecną trudną sytuację!!! Skorzystaj z tej możliwości, bardziej celowanej grupy nie znajdziesz. TU LINK!!! Po dołączeniu do grupy musisz zaakceptować regulamin.
Dopisz się do spisu restauracji z Trójmiasta na dowóz i wynos na moim blogu
To największy spis restauracji z Trójmiasta na dowóz i wynos! Możesz napisać do mnie emaila klaudia.sroczynska@gmail.com, skomentować dedykowany wpis na grupie lub kontaktować się przez fanpage.